Όταν ένας δήμος διοικείται από μη ειδικούς
Με αφορμή τις πυρκαγιές και τις πλημμύρες που έπληξαν και θα πλήττουν την χώρα μας , διαπιστώσαμε και την αυτοδιοικητική γύμνια που υπάρχει σ αυτήν. Για να μην τα ισοπεδώνουμε όλα…υπάρχουν και φωτεινές εξαιρέσεις περιφερειών και δήμων που δουλεύουν αρκετά σωστά.
Δεν θα κρίνω ούτε είμαι ειδικός να κρίνω ποιοι είναι οι ικανοί και ποιοι όχι.
Με ενδιαφέρει το μέλλον του τόπου μου, όπως πιστεύω ενδιαφέρει και όλους εσάς.
Η περιφέρεια ΑΜΘ αποτελείται από 5 νομούς ,καλύπτοντας μια τεράστια έκταση ,οπότε δεν μπορώ να ξέρω τι γίνεται παντού , το μόνο ασφαλές συμπέρασμα που μπορώ να πω είναι πως στις πρόσφατες πυρκαγιές του Εβρου δεν πήρε δα και κανένα παράσημο διαχείρισης κρίσης , ενώ λέγεται ότι ως προς το σκέλος της αποκατάστασης των ζημιών θα τα πάει καλύτερα και μένει να αποδειχθεί.
Όμως ως προς το θέμα των δήμων της Ροδόπης μπορώ να πω ότι έχω άποψη
Δήμος Μαρωνείας Σαπών: Οι σχεδιαστές του, δηλαδή ο τότε υπουργός εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης, προφανώς και δεν είχε εικόνα και της γεωγραφικής περιοχής αλλά και τον διαφορετικό τρόπο οικονομικής ανάπτυξης μεταξύ Σαπών και Ξυλαγανής, των οποίων η οδική σύνδεση γίνεται κυρίως μέσω Κομοτηνής. Εκ των πραγμάτων θεωρείται μη βιώσιμος δήμος , οπότε όποια κριτική δεν είναι του παρόντος.
Δήμος Αρριανών Φυλλιρας: Σχεδόν αμιγώς μειονοτικός δήμος ο οποίος περιλαμβάνει και το μεγαλύτερο μέρος του ορεινού όγκου. Παρά τα γεωγραφικά προβλήματα , κατά ένα παράξενο τρόπο φαίνεται να τα καταφέρνει και να αναπτύσσεται στα πεδινά, ανεξαρτήτως δημάρχου.
Δήμος Ιάσμου: To άλλο σφάλμα του τότε υπουργού εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση. Δεν υπάρχει ένα οικονομικό κέντρο για να υπάρχει ελπίδα ανάπτυξης και θα αποτελεί πάντα τον φτωχό συγγενή . Μη βιώσιμος κι αυτός εκτός και αν γίνει κανένα θαύμα ως προ το θέμα του φράγματος Κομψάτου.
Δήμος Κομοτηνής : H πρωτεύουσα του νομού Ροδόπης αλλά παράλληλα (και αυτό είναι πιο σημαντικό) η πρωτεύουσα πόλη όλης της περιφέρειας Α.Μ.Θ.
Αν και έχει την τύχη να διαθέτει τεράστιο αριθμό φοιτητών, δεν μπορεί να συναγωνισθεί στο ελάχιστο τις δύο γειτονικές πόλεις Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη. Επί δεκαετίες έμεινε στάσιμος και όλοι προσπαθούν να εξηγήσουν το γιατί . Παλιά προβαλλόταν η δικαιολογία ότι η συντηρητική ως προς τον τρόπο ζωής μειονότητα δεν συνέβαλε στην ανάπτυξη .
Όταν η μειονότητα έπαψε να είναι συντηρητική-αφού πλέον δεν διαφέρει κατά πολύ από τον τρόπο ζωής της πλειονότητας – τα βάρη της στασιμότητας μεταβιβάσθηκαν στην οικονομική κρίση και φυσικά στον covid.
Οικονομική κρίση και covid βεβαίως υπήρχαν και σε Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη και δεν αποτέλεσε τόσο μεγάλη τροχοπέδη.
Η δημοτική αρχή της πόλης μας διατείνεται πως δεν υπάλληλους για να φροντίσουν την πόλη μια που αθρόες μόνιμες προσλήψεις δεν γίνονται πλέον λόγω μνημονίων και ΑΣΕΠ. Μα το δεν γίνονται προσλήψεις σε Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη.
Άρα που η διαφορά; Οι όσοι υπάλληλοι υπάρχουν στους δυο γειτονικούς μας δήμους είναι καλύτεροι από τους υπαλλήλους της Κομοτηνής και τα προλαβαίνουν όλα; Αυτό μήπως υπονοεί η δημοτική μας αρχή όταν λέει πως δεν έχει υπαλλήλους;
Κι εγώ σας λέω πως και οι δικοί μας υπάλληλοι είναι ισάξιοι αν όχι καλύτεροι από τους αντίστοιχους της Ξάνθης και Αλεξανδρούπολης…και αγωνίζονται με όποια μέσα διαθέτουν να φέρουν εις πέρας τα καθήκοντα τους.
Ούτε αυτό φταίει άρα.
Οπότε τι;
Θα σας το πω αμέσως.
Αυτά που φταίνε είναι ο λάθος σχεδιασμός διάθεσης των κονδυλίων, ο μη έλεγχος της ορθής εκτέλεσης των εργολαβιών που δίνονται, η μη διοίκηση και ο μη έλεγχος των δημοτικών φορέων από καταρτισμένα για αυτές τις θέσεις στελέχη, και η κατάφωρη κατεύθυνση κονδυλίων προς ημετέρους -όπως καταγγέλλει η αντιπολίτευση- .
Θα σας δώσω παραδείγματα .
Μετρήθηκε ποτέ άραγε αν ο πακτωλός των χρημάτων που δίνεται σε πολιτιστικές εκδηλώσεις, σωματεία πολιτιστικά, αθλητικά ή άλλα αντιστοιχεί και πόσο σε κάποιο οικονομικό -διαφημιστικό- ή έστω εθνικό όφελος για τον δήμο; Επί μια δεκαετία δεν έπρεπε να μετρηθεί και να γίνουν διορθώσεις; ή όλο αυτό δεν αποτελεί έναν ψηφοθηρικό μηχανισμό όπως ξαναδιατείνεται η αντιπολιτευση; Πως γίνεται οι γειτονικές πόλεις με τις μισές από εμάς πολιτιστικές εκδηλώσεις και επιχορηγήσεις να έχουν πολλαπλάσιο όφελος;
Μετρήθηκε άραγε αν η εργολαβία που δόθηκε για την κοπή και περιποίηση των πράσινων χώρων του δήμου τηρείται σύμφωνα με τις προδιαγραφές… μια που οι πολίτες μόνο πράσινο δεν βλέπουν σε νησίδες παρτέρια και αλλού …ή μάλλον βλέπουν αλλά πράσινο από αγριόχορτα.
Μετρήθηκε άραγε ποτέ …πόσοι από τους συμβασιούχους που προσλαμβάνονται καλύπτουν(σύμφωνα με τις ειδικότητες τους) έστω και κατά το 1/3 τις ανάγκες των φορέων που τους παίρνουν;
Αλήθεια οι συντάσσοντες και υπογράφοντες τις προκηρύξεις θέσεων ή άλλου είδους διαγωνισμών του δήμου…καλύπτουν τα γνωστικά τυπικά κριτήρια για να συντάξουν τις τεχνικές προδιαγραφές ή απλά κάνουν copy paste τα κείμενα από άλλους δήμους που ασφαλώς έχουν και άλλες ανάγκες. Ερώτηση κάνω… το έψαξε ποτέ το θέμα ο δήμαρχος;
Συνοψίζοντας , ορθή αναδιανομή των πόρων σε τομείς που χρήζουν άμεσης ανάγκης, οι διοικητικές θέσεις σε ειδικούς και όχι κολλητούς, έλεγχος αν τηρούνται ως προς το αποτέλεσμα οι συμβάσεις των εργολαβιών (βέβαια υπάρχουν και συμβάσεις που είναι εντελώς ασαφείς και δεν μπορούν να ελεγχθούν παρά μόνο να πληρωθούν) και φυσικά απολογισμός των προηγούμενων ετών αν η πολιτική-αναπτυξιακή κατεύθυνση του δήμου έφερε ή όχι αποτελέσματα. Αυτό το τελευταίο μπορούμε να το πούμε με σιγουριά αφού το παραδέχονται στα πλαίσια της προεκλογικής εκστρατείας σχεδόν όλοι οι υποψήφιοι της Κοινωνίας Πολιτών…πλην ελαχίστων εντελώς ημετέρων.