Επιπτώσεις στην αναπτυξιακή προοπτική της Θράκης από την απαγόρευση διέλευσης βαρέων οχημάτων από τον μεθοριακό σταθμό Νυμφαία-Μακάζα

Το Φθινόπωρο του 2013 δόθηκε σε λειτουργία ο κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού Κομοτηνή-Μάκαζα και τέθηκε σε λειτουργία ο μεθοριακός σταθμός στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Η κατασκευή του δρόμου και η διάνοιξη του μεθοριακού σταθμού αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα αναπτυξιακά έργα στην περιοχή της Ροδόπης και ευρύτερα της Θράκης που σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε την περίοδο 2004-2009. Παρά το γεγονός ότι ως τον Οκτώβριο του 2009 το έργο είχε σχεδόν ολοκληρωθεί την τριετία που ακολούθησε παρατηρήθηκαν σημαντικές καθυστερήσεις ως τις αρχές του 2013 που οι εργασίες ξαναξεκίνησαν και το έργο τελικώς παραδόθηκε προς χρήση στις 9 Σεπτεμβρίου του 2013.
Σήμερα υπολογίζεται ότι από το σταθμό διέρχονται περισσότερα από 1500 οχήματα την ημέρα, αριθμός που διπλασιάζεται τα σαββατοκύριακα. Τα οφέλη από την λειτουργία του σταθμού είναι σημαντικά για την οικονομία της Θράκης καθώς έχουν πολλαπλασιαστεί οι αφίξεις τουριστών από τα Βαλκάνια με συνέπεια την αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων.
Παρόλαυτά, σύμφωνα με ρηματική διακοίνωση Ελλάδας-Βουλγαρίας, επί του παρόντος απαγορεύεται η διέλευση φορτηγών άνω των 3,5 τόνων και επιβατικών οχημάτων πάνω από 9 θέσεων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην μπορούν να μεταφερθούν εμπορεύματα και πρώτες ύλες μέσω του κάθετου άξονα καθώς και να διέρχονται τουριστικά λεωφορεία. Το πρόβλημα αυτό έχει επισημανθεί με αλλεπάλληλα υπομνήματα των επαγγελματικών και αυτοδιοικητικών φορέων της Θράκης (Σύνδεσμος Βιοτεχνιών & Βιομηχανιών Θράκης, ΚΤΕΛ, Περιφέρεια Ανατ. Μακ. και Θράκης κλπ) προς το Υπουργείο και την Εγνατία Οδό ΑΕ. Η Εγνατία Οδός ΑΕ ισχυρίζεται με έγγραφό της ότι τεχνικά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στην διέλευση βαρέων οχημάτων. Αντίθετα το πρόβλημα σε ότι αφορά τα φορτηγά εντοπίζεται στην έλλειψη γεφυροπλάστιγγας στο μεθοριακό σταθμό -ο οποίος βρίσκεται σε Βουλγαρικό έδαφος- ενώ για την απαγόρευση διέλευσης λεωφορείων δεν υπάρχει κανένα προφανές τεχνικό θέμα.
Η απαγόρευση αυτή δυσχεραίνει την ήδη σοβαρά πληγείσα βιομηχανία της περιοχής -που από 90 Βιομηχανίες και 15.000 εργαζόμενους το 2009 έχει φτάσει στις 15 με 1500 εργαζομένους το 2014 – καθώς οι περισσότερες από αυτές προμηθεύονται πρώτες ύλες από τα Βαλκάνια και επανεξάγουν τα προϊόντα τους στην ευρωπαϊκή ενδοχώρα. Η μη διέλευση φορτηγών στον κάθετο άξονα δεν επιτρέπει στις βιομηχανίες την πρόσβαση σε φτηνή πρώτη ύλη ανεβάζοντας το κόστος λειτουργίας τους και πλήττοντας σοβαρά τη βιωσιμότητά τους. Επίσης, η απαγόρευση διέλευσης λεωφορείων πλήττει την μαζική προσέλευση τουριστών ενώ οι εμπλεκόμενοι φορείς ήδη έχουν προβεί σε προγραμματικές συμφωνίες με τη Βουλγαρική πλευρά (συμφωνία του ΚΤΕΛ Ροδόπης για λεωφορειακή γραμμή Κομοτηνή-Κίρτζαλι-Χάσκοβο, συμφωνία του Μεγάρου Μουσικής Κομοτηνής για πολιτιστικές δράσεις με Δήμο Χάσκοβου κλπ).
Για όλα τα παραπάνω είναι σαφές ότι καθίσταται επιτακτική η άμεση αναθεώρηση των ρηματικών διακοινώσεων Ελλάδας-Βουλγαρίας για την άρση της απαγόρευσης διέλευσης των λεωφορείων και η πίεση προς τη βουλγαρική πλευρά για την άμεση κατασκευή της γεφυροπλάστιγγας που θα επιτρέπει την διέλευση των φορτηγών από το μεθοριακό σταθμό.
Η επίλυση του συγκεκριμένου προβλήματος θα βοηθήσει σημαντικά στην αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής και θα αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες του κάθετου άξονα και του μεθοριακού σταθμού, όπως τον οραματιστήκαμε και τον σχεδιάσαμε δέκα χρόνια πριν. Επιπλέον, τα συναρμόδια Υπουργεία θα πρέπει να έχουν επιλύσει το πρόβλημα πριν από την έναρξη της τουριστικής περιόδου καθώς η συνέχιση της απαγόρευσης διέλευσης λεωφορείων θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στην τουριστική κίνηση στη Θράκη.

Για το λόγο αυτό,

Ε Ρ Ω Τ Ω Ν Τ Α Ι
οι κ.κ. Υπουργοί

1. Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το Υπουργείο Εξωτερικών για την επίλυση του θέματος της διέλευσης βαρέων οχημάτων από τον κάθετο άξονα και το μεθοριακό σταθμό; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα επίλυσης του προβλήματος;
2. Για ποιο λόγο δεν επιτρέπεται η διέλευση λεωφορείων από τον μεθοριακό σταθμό αφού η Εγνατία Οδός διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει κανένα τεχνικό πρόβλημα και τη στιγμή που δεν σχετίζεται η διέλευσή τους με τη λειτουργία της γεφυροπλάστιγγας;

Αθήνα, 13 / 02 / 2014

Ο ερωτών Βουλευτής

Ευριπίδης Στ. Στυλιανίδης
Βουλευτής Ροδόπης ΝΔ

Εγγραφείτε στο Newsletter μας